منهاج 313

اللهم عجل لولیک الفرج بحق الزینب الکبری و انصر قائدنا الخامنه ای نصرا عزیزا

منهاج 313

اللهم عجل لولیک الفرج بحق الزینب الکبری و انصر قائدنا الخامنه ای نصرا عزیزا

ان شاءالله در موضوعات زیر در خدمت دوستان خواهیم بود:

🔹تبیین مبانی و معارف انقلاب
🔹سیره علما و شهدا
🔹معرفی کالاهای داخلی و مبانی حمایت از کالای ایرانی
🔹معرفی ابعاد علمی و معنوی و سیاسی مقام عظمای ولایت حفظه الله تعالی
🔹اخلاق و معنویت
🔹نکات بصیرتی و عبرت های تاریخی و مسائل روز
🔹مهدویت و انتظار

🏮با ما همراه باشید؛ منهاج313🏮

Sapp.ir/Menhaj313
Eitaa.com/Menhaj313
Sapp.Menhaj313@gmail.com

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان

جریان شناسی اخلاق 2

چهارشنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۷، ۰۶:۴۳ ب.ظ
💢جریان‌شناسی اخلاق💢
 
شماره۲
 
#آیت‌الله_تحریری
 
🔹مکتب دوم، مکتب «اخلاق فلسفی» است. این مکتب دیدگاه فلسفی را نسبت به انسان مطرح می‌کند؛ اینکه انسان چند قوه دارد و فضائل و رذائلش چیست و راه رسیدن به فضائل و زدودن رذائل چگونه است.
 
🔹این مکتب چون انسان را معرفی می‌کند و از روح و قوای انسان سخن می‌گوید، انسان‌شناسانه است.
 
🔹«طهارات الاعراق» اولین کتابی است که در مکتب اخلاق فلسفی نوشته شده است. پس از ابن مسکویه، مرحوم خواجه نصیر در اخلاق ناصری این کار را کرد و بعد هم غزالی، کیمیای سعادت را تدوین کرد. 
 
🔹پس از آن برخی از بزرگان به نوعی سعی کردند همین روش را با روایات و آیات همراه کنند. جامع السعادات و معراج السعاده حاصل این تفکر است. این بزرگواران بر اساس بیان قوای متعدد و نحوه تعدیل قوای وجودی انسان این کتاب‌ها را تالیف کردند.
 
🔹روش سوم، روش اخلاق عرفانی است. این روش شاید سابقۀ چندانی نداشته باشد. بعضی از عالمان ما این روش را در تحلیل مسائل اخلاقی دنبال می‌کنند.
 
🔹در روش اخلاق عرفانی، مسائل اخلاقی تحلیل می‌شوند تا به نوعی به معرفت الهی برسیم؛ مثلاً صفات حمیده به نوعی با معرفت الهی و شناخت خداوند متعال مرتبط است و کسب صفات حمیده مقدمه‌ای می‌شود تا با ذی‌المقدمه همراه شویم؛ همان‌طور که صفات رذیله به نوعی ما را از معرفت خدای متعال دور می‌کند.
 
🔹حضرت امام(ره) این روش را عمدتاً در قسمتی از مسائل اخلاقی مطرح کردند. در کتاب چهل حدیث، همه مباحث اخلاقی نیست و قصد امام از نوشتن این کتاب، اخلاق نبوده بلکه قصدشان تبیین چهل حدیث بود؛ بعضی از این احادیث اخلاقی هستند و ایشان در تبیین مسائل اخلاقی، گاهی با دیدگاه عرفانی وارد شده‌اند.
📥منبع:yon.ir/yn4ha

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی